Eigen blad voor vmbo-docenten

Schrijven voor docenten beroepsgerichte vakken

Uitgeverij EPN gaf een reeks lesmethoden uit voor het vmbo en besloot deze te promoten met een tijdschrift voor vmbo-docenten beroepsgerichte vakken. Dit bestond deels uit interviews met vmbo-docenten en specifiek op hen gerichte onderwijsnieuwtjes en deels uit informatie over de methoden van de uitgeverij.

Een schot in de roos. Het blad – prachtig vormgegeven door Cor Krűter – werd erg gewaardeerd. Docenten belden de uitgeverij waar het bleef toen het een keer een paar weken later uitkwam. Het was namelijk het enige blad speciaal voor hen. Na vier jaar werd het magazine gestopt en vervangen door een blad voor alle VO-docenten – wat kort daarop ter ziele ging. Waarschijnlijk was dat te algemeen. VMBO-informatief is het allerleukste blad waaraan ik tot nu toe meegewerkt heb.

Redactieraad

De leden van de redactieraad functioneerden als onze voelsprieten in het onderwijsveld. Zo konden we goed aansluiten op wat leeft onder docenten beroepsgerichte vakken in het vmbo. Wat een toffe doelgroep en zo betrokken bij hun leerlingen. En wat hebben ze een hoop onderwijsveranderingen over zich heen gekregen.

Plotsklaps verplichtte het ministerie van OCenW vmbo-docenten met een beperkte bevoegdheid omeen bijscholing van 600 uur (!) te volgen. Wij vroegen deze docenten – die nog van niets wisten -om een reactie. Dit resulteerde in een zeer kritisch artikel in Vmbo-informatief. Hierdoor besloot het ministerie de maatregel weer terug te draaien.

Heimwee naar vakmanschap

In het blad zochten we naar een mix van schrijven vanuit het oogpunt van de uitgever en dat van de docent. Enerzijds was het van belang de docent mee te krijgen in nieuwe ontwikkelingen en de daarop toegesneden lesmethoden. Anderzijds begrepen we zo goed dat lang niet iedereen staat te trappelen om weer een vernieuwing van het onderwijs. Met soms wat heimwee naar jaren waarin de leerlingen nog echt een vak leerden.

 

 

Client

Uitgeverij EPN

Deze website is gemaakt met hulp van de Website Academy