Oxipack leak detection

Nieuwe webteksten voor snelgroeiende technische ontwikkelaar

Oxipack leak detection logo

 

Soms is het management op alle fronten tegelijk actief: groei, productinnovatie, herpositionering, verhuizing  – en ook nog een nieuwe website. Dan is het prettig als iemand meedenkt over wat daar precies op moet komen. Zoals bij Oxipack.

Dit jonge bedrijf, net van Bunnik naar Houten verhuisd, ontwikkelt lekdetectie-apparatuur. Hiermee kan de voedingsmiddelen-industrie controleren of een verpakking goed luchtdicht is verpakt. Zelfs het allerkleinste lekje in een pak koffie, zak chips of megaverpakking hondenvoer is in 30 seconden op te sporen met de Oxipack Leak Tester. Hun meetmethode is uniek en gaat verspilling tegen omdat deze de verpakking niet beschadigt. Bovendien kan al direct na het verpakken in de fabriek getest worden of een verpakking lek is – zodat dit niet pas later in de winkelketen ontdekt wordt. Dat draagt bij aan Lean Six Sigma ketenbeheer en komt ook de duurzaamheid ten goede.

Snelle groeier

Het bedrijf groeit snel, van over de hele wereld is de voedingsmiddelen-industrie geïnteresseerd in de lekdetectie-oplossingen van Oxipack. De oprichters bezinnen zich op hun positionering en zitten midden in een proces van strategische keuzes. In drie jaar is twee keer verhuisd naar een groter pand.

Onderwijl willen zij ook starten met de herziening van hun website. Het ontwerp is fris, de content vrij basic – deze correspondeert niet meer met de laatste ontwikkelingen. Bovendien is de presentatie vooral productgericht, terwijl het bedrijf ook wil uitstralen dat het als kennispartner meedenkt over lekdetectie-oplossingen voor verpakkingen. Daarvoor zijn nieuwe teksten nodig en een andere aanpak. Minder feitelijk, meer verhalend en persoonlijk, inspelend op wat hun doelgroepen binnen de voedingsmiddelenindustrie interesseert.

Content first

Omdat nog niet duidelijk is hoe de website er precies uit moet gaan zien en wat er op moet komen, zijn we begonnen met de inhoud: content first. Storytelling speelt hier een rol in. Want de oprichters van Oxipack zitten vol verhalen. Snijd een onderwerp aan en ze zijn een half uur enthousiast aan het vertellen. Hoe verrast hun klanten zijn: “naar zo’n oplossing zoek ik al tien jaar!” Over de problemen die hun meetapparatuur oplost; wat er nu niet meer wordt weggegooid aan voedsel. Ik mag hun oprichtingsverhaal optekenen. Hele mooie cases. Ook definiëren we al pratend reeksen vragen die beantwoord moeten worden voor de FAQ’s. En wordt de positionering aangescherpt.

Dynamisch schrijfproces

Gaandeweg kristalliseren zich de hoofddoelgroepen uit op wie het bedrijf zich via de site wil richten. Daaruit volgt de indeling van de cases en vragen. Uit de gesprekken groeit in drie maanden tijd de basiscontent voor de nieuwe website. En ontstaat interactief een logische structuur.

De oprichters van Oxipack zagen van te voren op tegen hun eigen tijdsinvestering, want ze hadden het al zo druk. Maar dat bleek mee te vallen: een wekelijks gesprek van anderhalf uur, soms een korte voorbereiding. Vervolgens de geschreven stukken lezen en die de week erop weer doorspreken. In een heel drukke periode van uitleveren schoof het interview wel eens een paar weken door. Het dynamische schrijfproces ondersteunt hen bij het formuleren van de positionering, leidt tot de grondopzet van de website en de daar te gebruiken teksten. Zo kan de webbouwer heel gericht aan de slag.

Deze website is gemaakt met hulp van de Website Academy