Mijn oude logo kan echt niet meer

Nu ik bezig ben met een eigen website is het opeens heel helder: dat oude logo van mij kan niet meer. Echt niet. Zo ziet het eruit:

Oude logo Stylus

In 1993 was het best stijlvol. En het straalt duidelijk uit dat ik schrijf en redigeer. Toch? Maar de laatste jaren aarzel ik mijn visitekaartje te overhandigen – wil ik zo gedateerd overkomen? Nee dus.  Om erachter te komen wat ik wil en wat mijn tekstbureau typeert zet ik met Word zelf iets in elkaar. Handgeschreven krachtig lettertype. Pen erbij, want Stylus betekent ‘pen’.  Mooie kleurnuances. He, dat ziet er best aardig uit!  Eigenlijk hoef ik daar helemaal geen vormgever voor te vragen.

Uitprobeersel logo

Ik zet het trots in mijn WordPress-header. Nu alleen nog een foto erbij en ik zit er weer knap bij. Omdat ik graag wat meer opdrachtgevers uit de buurt aantrek zet ik een fraai sfeerbeeld van de Kromme Rijn achter in de header. Later regel ik het wel met de fotograaf. Rustgevend, natuur, mooi! En de letters uit het logo geef ik Kromme Rijn-tinten: groen, groenblauw, bruin. Ik heb een stuk of wat varianten uitgewerkt.

Zelfgeknutselde header StylusTrots laat ik het ‘s avonds zien aan mijn man. Die valt stil. Van bewondering voor mijn opmaakkunsten? Hij polst voorzichtig: ‘wat wil je voor commentaar?’ Nou… dat je zegt wat je ervan vindt?

Mmmm… schrijf jij voor het Utrechts Landschap? Of ben jij een natuurorganisatie? Ik dacht dat je meer voor bedrijven uit de regio wilt gaan schrijven, voor websites. Dan kan je er beter een bedrijventerrein opzetten, een winkelstraat of een laptop. En dat logo – sja. Wel erg eigen knutselwerk. Zou je daar niet eens iemand voor vragen die er verstand van heeft?

Zo word je met je neus op de feiten gedrukt. Een frisse blik doet wonderen. Dat beeld je zo positioneert had ik even uit het oog verloren. Tekstmens, hè? Nadenken over de vormgeving van je website en je logo maakt dat je stilstaat bij wat je wilt uitstralen. Erover praten met anderen helpt.

Tijdens een verjaardag bedrijfsfotograaf Ferdinand gepolst of hij een ontwerper kent – en dat doet hij.  Ik mail hem mijn wensenlijstje en een paar dagen later zit al een voorstel in de mail. He, dat ziet er goed uit! Ik plak het meteen in de header om te zien hoe het oogt. Krachtige schrijfletters. Al moet de kleur hier en daar anders. En…

Nieuw logo ontwerp Stylus

Maar hoe komt het op anderen over? Laat ik wat mensen om een reactie vragen. Maar wie?

Ferdinand heeft de tip het even te laten bezinken en te laten zien aan:

  • een paar mensen die mij goed kennen en oog hebben voor vormgeving;
  • een paar bedrijven uit mijn nieuwe doelgroep;
  • mensen met wie ik nu werk;
  • een paar concullega’s die de branche kennen.

Dat ga ik nu dus eerst doen!

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website is gemaakt met hulp van de Website Academy