Foto’s vinden uit social media

Nieuwe manieren om beeld te vinden

Gebruikt u voor beeldmateriaal vaak stockfoto’s van beeldbanken en bent u daar niet helemaal tevreden mee? Probeer dan eens beeld te zoeken van social media. Zo veel mensen zetten foto’s online via twitter of Facebook – je moet ze alleen weten te vinden en dan toestemming vragen. ‘Research geek’ en datajournalist Henk van Ess laat zien hoe.

Twicsy voor beeldzoeken“Waarom zou je alleen lappen tekst publiceren? Bij elk online verhaal een foto, zo moet het!”, vindt Henk van Ess. Maar lang niet alle deelnemers doen dat in de praktijk. En wie wel beeld plaatst gebruikt vaak stockfoto’s. “Die zijn op een gegeven moment veel te bekend – pas op met beeldbankfoto’s”, waarschuwt hij.

Het is volgens  Henk van Ess helemaal niet moeilijk om online originele geschikte foto’s te vinden. Tijdens het Congres Content Marketing & Webredactie in 2013 laat hij snel een reeks handige manieren zien om beeld te vinden op social media. Dit als beeldvariant van de vijfdaagse online zoektraining die hij geeft aan journalisten van de Persgroep. Internetresearch is namelijk zijn ‘forte’, onderzoeksjournalistiek en technologie-expertise zijn achtergrond. Op zijn twitteraccount maakt Van Ess zich bekend als ‘renowned research geek’.

Vraag gewoon om die leuke foto

“Heb je via social media een mooie foto gevonden die je graag wilt gebruiken? Vraag er dan gewoon om – maar wees daarbij wel zorgvuldig. Geef bij je vraag aan in welke context je die foto wilt gebruiken, dus waar je artikel over gaat. Wees transparant:

‘Hallo Nikki, leuke foto! Mag ik deze gebruiken voor mijn website/blog over XXX, met bronvermelding?’

Lastig? Heb je het al eens geprobeerd”, vraagt Van Ess de zaal. “Oh – je durft wildvreemden zoiets niet te vragen? Vanwege kwaliteitsissues, omdat je niet weet wie de foto heeft gemaakt, of omdat ze misschien nee zeggen?”

Ter voorbereiding op zijn training heeft Van Ess 300 mensen via een tweet met een link naar het artikel gevraagd of hij een door hen gemaakte foto mocht publiceren. Hij kreeg binnen 45 seconden antwoord: ‘dank, geen bezwaar, leuk zelfs’. En 95% vond het goed.

Handige sites

Dus: let the game begin. Maar waar vind je een geschikte foto? Snel, want over een uur gaat je blog online! Waar en hoe zoek je? Hiervoor geeft Van Ess een reeks sites die je gewoon eens moet uitproberen. Op zijn minst dat cameraatje in Google.

  • Google plus: je kunt je eigen foto’s die je zelf hebt gepost vrij makkelijk doorzoeken door in het tabje ‘photos’ gebruik te maken van trefwoorden. Handig als je zelf heel vaak beelden deelt. En je kunt zoeken welke beelden anderen hebben geplaatst.

  • Topsy.com is een dienst om content te zoeken die op Twitter en het web is gepubliceerd, onder meer op datum – ook terug in de tijd. En daarmee kun je dus niet alleen in tweets zoeken maar ook in alle meegetweete foto’s, gewoon rechtstreeks via zoektermen. Topsy gaat terug tot 2006.

  • Twicsy.com is net zoiets als Topsy, maar dan speciaal gericht op het zoeken op foto’s die via twitter zijn verspreid (elke dag vijf miljoen nieuwe). Van Ess: “Ik gebruik Twicsy dagelijks om mijn thema’s te volgen, ik kan niet zonder.” Je kunt zoeken via trefwoorden. Zo vermijd je de blootfoto’s die er onvermijdelijk ook op staan.

  • Facebook Graph is een zoekmachine om persoonlijke foto’s op Facebook te doorzoeken. Daarbij kun je persoonlijke details aan elkaar knopen – iets wat anders alleen beschikbaar is voor grote adverteerders. Zo kun je zoeken naar recente foto’s die bijvoorbeeld net geupload zijn door mensen die werken bij KLM, Greenpeace, Natuurmonumenten of je eigen collega’s… “Ja dat kan, al is het een ramp voor de privacy. Willen jullie toegang? In de Nederlandse/Europese versie werkt het niet vanwege regelgeving. Verander daarom de taal in je Facebook account van NL naar Engels (US) en zo krijg je toegang tot Facebook Graph. Ja, ook foto’s waarin jij getagd bent zijn zo te vinden – inderdaad een ramp voor de privacy. Maar je kunt zo wel beelden vinden van bijvoorbeeld studenten aan een bepaalde universiteit, van een bepaalde leeftijd, gescheiden, Lou Reed-liefhebbers, fervente wandelaars … Of van je eigen organisatie – foto’s die je op een andere manier niet achterhalen kunt.”

  • Geofeedia is een zoekmachine om in sociale media te zoeken op locatie. Je typt een straatnaam en huisnummer in en kunt zo achterhalen welke sociale uitingen zijn verzonden vanaf of gemaakt op dit adres. Maakt niet uit of het via Instagram is, Picasia, Twitter – mits degene die de foto heeft gemaakt zijn geo-coördinaten heeft aanstaan.

    “Stel, je zoekt een plaatje van een wijnfeest en wilt niet zo’n standaard stockfoto die je zou vinden als je via Google Images zoekt op ‘weinfest’. Dan zoek je uit op welk adres recent een wijnfeest is geweest, en voilà: een reeks foto’s van allerlei mensen op dat feest, je komt al gauw om in het materiaal. Vervolgens zoek je een zo origineel mogelijk beeld, waarbij mensen onherkenbaar zijn, zodat je het portretrecht niet schendt. Het vergt meer werk, maar levert een originelere foto op. Ik meng me niet in de rechten en plichten – maar zo heb je genoeg materiaal om uit te kiezen.”

    Een abonnement op Geofeedia is flink aan de prijs, maar er zijn ook nieuwe alternatieven die volgens Van Ess binnenkort misschien gratis kennismakingsabonnementen hebben. Je kunt trouwens ook via Twitter zoeken op geo-coordinaten, dat is een goedkope oplossing. Maak in dat geval gebruik van advanced-search.

  • Archive.org: Voor gevorderde zoekers. Met de ‘Wayback-machine’ in dit digitale www-archief kun je een tijdreis maken naar 368 miljard intussen misschien al niet meer bestaande pagina’s uit het ‘verdwenen web’. “Met 480 miljoen foto’s die nu niet meer op het web staan.” Dit archief wordt bijgehouden door een non-profitorganisatie dat zo digitaal materiaal archiveert voor toekomstige generaties. Vooral interessant voor speurneuzen of voor journalisten die een bepaalde zaak uitpluizen. Om deze info te achterhalen heb je wel de oorspronkelijke officiële links nodig, waarin je dan kunt zoeken naar foto’s op een bepaald jaartal. Ook interessant om terug te zien hoe je eigen website er een paar jaar geleden uitzag…

 Mooie extra’s in Google Images

  • Rechtenvrij materiaal zoeken kan via de Advanced zoekfunctie in Google Images. Normaal gesproken zie je die optie niet, je moet echt de link kennen: http://www.google.com/advanced_image_search. Klik op ‘onbeperkt te gebruiken, delen of aan te passen, zelfs commercieel’.
  • Zoeken op medium of large beeld voor print: klik op Afbeeldingen, dan op ‘groot’ of ‘gemiddeld’. Bij deze laatste functie krijg je veel minder beelden te zien, maar alleen die met een redelijk hoge resolutie. Handig als je beelden zoekt voor print.
  • Herkomst beeldmateriaal valideren: dat kan ook via Google Images. Heb je een beeld gevonden of van elders binnengekregen maar wil je checken of dat al vaak door anderen gebruikt is en in welke context? Plak de foto in het fototoestelletje rechts, en hij laat je zien waar ditzelfde beeld online allemaal al eerder in gepubliceerd is. Al of niet met een bepaalde uitsnede.

“Wie kent deze functie om de herkomst van foto’s terug te zoeken nog niet? Zo veel vingers? Ik voel me echt nuttig vandaag…” lacht Van Ess: “dit is een basisgereedschap! Op deze manier kun je ook valideren waar een foto vandaan komt en ‘beeldongelukken’ voorkomen. Of achterhalen wie de persoon op een foto is”.

 Dit stuk is eerder gepubliceerd in de nieuwsbrief van De Communicatiedesk.

,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website is gemaakt met hulp van de Website Academy